کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کدام گلایه واقعیت دارد؛ گلایه مندی مسافران یا تاکسیداران

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج , 21 تير 1397 ساعت 10:45

حزب الله :
واقعیت این است هم تاکسیدارانی که به نرخ روز نان می‌خرند حق دارند از وضعِ موجود گلایه مند باشند و هم اعتراض مسافرانی که اکثر آنها با حقوق بخور و نمیر کارگری و کارمندی روزگار می‌گذرانند به حق است.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، افزایش چند درصدی کرایه تاکسی‌ها بحث داغ چند ماه اول هر سال است. از یک طرف راننده‌ها از اینکه نرخ کرایه ها متناسب با تورم و هزینه های جاری افزایش نمی‌یابد شاکی هستند و از طرف دیگر مسافران اعتراض می‌کنند که چرا کرایه ها باز هم اضافه شده است. واقعیت این است هم تاکسیدارانی که به نرخ روز نان می‌خرند حق دارند از وضعیت موجود گلایه مند باشند و هم اعتراض مسافرانی که اکثر آنها با حقوق بخور و نمیر کارگری و کارمندی روزگار می‌گذرانند به حق است.
 
وقتی وضعیت اقتصادی متزلزل باشد و قیمت ها لحظه ای تفاوت کند دیگر افزایش سال به سال کرایه ها امر تعجب برانگیزی نیست. مردم ما شاید چند روزی به این افزایش کرایه ها واکنش نشان دهند ولی ظرف مدت کوتاهی با موضوع کنار آمده و دست به جیب می شوند و سال بعد هم همین آش است و همین کاسه. در این شرایط شاید افزایش نرخ کرایه‌ها بهانه ای شود تا مسافران برای مسیر کوتاهی هم که شده  گوش شنوای درد و دل های هم باشند و مطمئن شوند که آسمان این زندگی به جز برای عده معدودی که پشتشان گرم است، یک رنگ دارد!
 
 
 افزایش 10 درصدی کرایه‌های تاکسی در کرج  
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری‌کرج با اشاره به افزایش 10درصدی نرخ کرایه‌های تاکسی می‌گوید:  مصوبه افزایش 10 درصدی کرایه تاکسی در 126 خط فعال کرج  بعد از طی مراحل قانونی در حال اجرا است.
 
مجید استاد کاظمی ادامه می‌دهد: البته با توجه به وضعیت تورم و افزایش ناگهانی قیمت‌ها پیشنهاد سازمان مدیریت حمل ونقل بار و مسافر شهرداری کرج افزایش 15 درصدی کرایه‌ها بود ولی شورای شهر و فرمانداری با این درصد موافقت نکرده و در نهایت افزایش 10 درصدی کرایه‌ها به تصویب رسید.
 
وی توضیح می‌دهد: در شرایط فعلی کرایه برخی خطوط از حالت رندی خارج شده و همین اعتراضاتی از سوی رانندگان را در پی داشته است.
 
وی ابراز می‌کند: برای حل این مشکل رانندگان درخواست کرده اند کرایه به سمت بالا رُند شود ولی شورای شهر موافقت نکرده و می‌گوید بهتر است به سمت پایین رُند شود. با این اوصاف کرایه خطی که تازه  به 775 رسیده باید 750 تومان گرفته شود که این عادلانه به نظر نمی‌رسد.
 
 
13 هزار تاکسی کرجی‌ها را جابه جا می‌کنند
این مسول در ادامه با اشاره به تعداد تاکسی‌های فعال در کرج  ابراز می‌کند: در حال حاضر حدود 13 هزار تاکسی به شهرندان کرجی خدمات ارایه می‌دهند که شش هزار و 500 مورد از آنها گردشی و مابقی تاکسی خطی هستند.
 
استاد کاظمی با اشاره به فعالیت دو سامانه هوشمند درخواست تاکسی (اسنپ و تپسی) در کرج  توضیح می‌دهد: علاوه بر تاکسی‌ها دو سامانه اسنپ و تپسی هم نقش به سزایی در جایه جایی مسافران دارند.
 
وی با بیان اینکه راننده های تاکسی سامانه  اسنپ و تپسی را رقیب جدی خود می‌دانند،  اضافه می‌کند:  تاکسیداران می‌گویند  از زمانی‌که اسنپ و تپسی در کرج فعال شده درآمد آنها به میزان قابل توجهی کاهش یافته و این نگران‌کننده است.
 
این مسول می‌گوید: بدون شک نمی‌توان جلوی استقبال مردم از سامانه‌های هوشمند درخواست تاکسی را گرفت ولی باید سیاست گذاری و برنامه ریزی‌ها در این خصوص به گونه ای باشد که تاکسیداران برای تامین معیشت خود دچار مشکل نشوند.
 
 
تمرکز سازمان روی نوسازی سیستم حمل و نقل عمومی است
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافرشهرداری‌کرج در بخش دیگری از صحبت های خود به برنامه های این سازمان در سال جدید اشاره کرده و اضافه می‌کند: سیاست این سازمان در سال جاری بیشتر بر روی نوسازی متمرکز است و کمتر به توسعه توجه دارد.
 
وی ادامه می‌دهد: به نظر می رسد 13 هزار تاکسی در کنار فعالیت اسنپ و تپسی پاسخگوی نیاز شهروندان کرجی باشد و دیگر نیاز چندانی به توسعه فیزیکی ناوگان نباشد. در چنین شرایطی افزایش تعداد تاکسی ها صرفا باعث اصطحکاک  بیشتر راننده های خطی و گردشگی  می‌شود .
 
استاد کاظمی توضیح می‌دهد: در حال حاضر برخی تاکسی‌های گردشی به دلیل کمبود مسافر وارد  محدوده تاکسی‌ها خطی می‌شوند که این امر درگیری‌هایی را بین رانندگان ایجاد می‌کند. بدون شک اگر تعداد تاکسی ها بیشتر شود این مشکلات نیز افزایش می یابد به همین دلیل سازمان دیگر ردیف و خط اعطا نمی کند.
 
این مسول ابراز می کند: البته این طور نیست که در شرایط فعلی هیچ تاکسی جدیدی وارد ناوگان نمی شود بلکه دیگر مجوز تاکسی خطی به صادر نمی شود و اگر کسی  می خواهد تاکسی جدید وارد ناوگان کند باید به صورت گردشی فعالیت داشته باشد.
 
وی ادامه می دهد: به هر حال وقتی کسی 40 میلیون تومان از سرمایه خود را صرف خرید تاکسی می کند انتظار درآمدزایی دارد به همین دلیل نمی توان با افزایش بی رویه تعداد تاکسی ها حاشیه امنیت کسانی که از این راه امرار معاش میکنند را به خطر انداخت.
 
 
همه تقصیرها را نباید به گردن راننده‌ها انداخت
وی در پاسخ به این سوال که علی رغم تاکید شما مبنی بر عدم نیاز به افزایش ناوگان چرا در زمان بارندگی ها و بحران های کوچک اثری تاکسی های کرج محو و نیست می شوند، می گوید: درست است که گاهی تاکسیداران شیطنت می کنند و با سوء استفاده از شرایط بحرانی خط را ترک کرده و یا به دنبال مسافر دربستی هستند ولی همه چیز را نباید به گردن آنها انداخت.
 
وی تاکید می کند: وقتی با یک بارندگی چند دقیقه ای  معابر کرج را آب بر می دارد چطور می توان انتظار داشت راننده ها در خطوط باقی بمانند؟ معابر و خیابان های کرج غیر استاندارد، چاله چوله های تمام نشدنی، اختلاف ارتفاع زیاد بین مناطق جنوبی و شمالی شهر تنها بخشی از عواملی هستند که فعالیت تاکسی ها را در زمان بارش برف و باران با مشکل مواجه می کنند.
 
استاد کاظمی توضیح می دهد: با این حال 14 خودروی گشت از ساعت 5 صبح تا 12 شب در کرج فعالیت دارند تا بر کیفیت خدمات رسانی تاکسی ها به مردم نظارت کنند  و اگر در مواقع بحرانی با راننده ای مواجه شوند که بدون دلیل موجه در خط حضور ندارد با فرد خاطی به صورت قانونی برخورد می کنند.
 
 
مشکل طرح تعویض تاکسی های نو با  فرسوده حل شده است
وی در ادامه با اشاره به اجرای طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی کرج در سال جاری می گوید:  اواخر سال  قبل به دلیل اینکه دولت حق السهم خود بات  خروج خودروهای فرسوده از سیستم حمل و نقل عمومی را شرکت خودروساز گرداخت نمی کرد،  مشکلاتی در تحویل خودروهای نو به تاکسیداران ایجاد شد ولی با مکاتبات  صورت گرفته این مساله از ابتدای سال حل شده و رانندگان بدون هیچ مشکلی می توانند خودرویی که ثبت نام کرده اند را تحویل بگیرند.
 
 
تاکسیداران از خودروهای چینی استقبال نمی‌کنند
این مسئول ابراز می‌کند:  بیشتر خودروهایی که در طرح نوسازی جایگزین خودورهای فرسوده می‌شوند سمند هستند چون هم استهلاک کمتری دارند و هم بازدهی بیشتری دارند.
 
سرپرست سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافرشهرداری‌کرج ادامه می‌دهد: البته تعدادی خودروی برلیانس هم در طرح نوسازی ناوگان وارد خطوط کرج شده اند ولی چون هم در مقایسه با سمند قیمت بیشتری دارند و هم به عنوان خودروی چینی عمر کوتاه تری دارند آن طور که باید و شاید مورد استقبال تاکسیداران قرار نگرفته اند.
 
 
پرداخت کرایه‌های تاکسی در کرج الکترونیکی می‌شود
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به دیگر طرح سازمان که امسال در دستور کار اجرا قرار گرفته اشاره کرده و می‌گوید: اجرای طرح پرداخت الکترونیک کرایه تاکسی در کرج در دستور کار امسال سازمان قرار دارد و اگر اعتبار و زیرساخت‌های آن به خوبی فراهم شود تا پایان سال اجرایی خواهد شد.
 
وی اضافه می‌کند: در حال حاضر این طرح در برخی مناطق تهران به اجرا درآمده و بازخوردهای مناسبی داشته است.
 
وی اظهار می‌کند: بر اساس این طرح مسافران می‌توانند از طریق اپلیکیشنی مشخص کرایه را به حساب راننده واریز کنند و دیگر لازم نیست تاکسی مجهز به دستگاه کارت خوان باشد.
 
این مسول ادامه می‌دهد: بدون شک حذف پول فیزیکی در پرداخت کرایه تاکسی نقش به سزایی در صرفه جویی در وقت راننده و مسافر شده و از درگیری‌ها و چانه‌زنی‌های گاه و بیگاه آنها بر سر کرایه کم می‌کند.
 


کد مطلب: 173006

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/173006/کدام-گلایه-واقعیت-مندی-مسافران-یا-تاکسیداران

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com