کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

کارگردان «آمیز قلمدون»:

بسیاری از تئاتری‌ها شبیه شکوهی هستند/ تئاتر تحت تأثیر فوتبال نیست

مهر , 23 خرداد 1397 ساعت 9:26

حزب الله :
کارگردان نمایش «آمیز قلمدون» دلیل اجرای مجدد این اثر بعد از گذشت ۲۱ سال را شباهت بسیاری از کسانی که عمرشان را در تئاتر سپری کردند به شخصیت اصلی این نمایش ذکر کرد.



به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،هادی مرزبان کارگردان تئاتر که قصد دارد از روز پنجشنبه ۲۴ خرداد نمایش «آمیز قلمدون» نوشته زنده یاد اکبر رادی را در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر به صحنه ببرد درباره دلایل اجرای مجدد این اثر که ۲۱ سال پیش آن را به صحنه برده بود  گفت: این نمایش را ۲۱ سال پیش اجرا کردم ولی قبل از اینکه تماشاگر بخواهد با شخصیت اصلی شکوهی نمایش «آمیز قلمدون» همذات پنداری کند خودم با این شخصیت همذات پنداری کرده ام. وقتی نگاهی به گذشته خود می کنم، می بینم به شخصیت شکوهی نمایش «آمیز قلمدون» نزدیک هستم.
 
وی اظهار کرد: بسیاری از دوستانم که عمر خود را در تئاتر گذاشته اند، شبیه شخصیت شکوهی «آمیز قلمدون» هستند. متأسفانه فعالان هنری و تئاتر و به طور کلی افرادی که زیاد در زندگی فکر می کنند، در نیمه دوم زندگی خود در جامعه ما، زندگی خوبی ندارند. در سال های اخیر افراد بسیاری را شبیه به شخصیت شکوهی دیدم و این دلیل اصلی من برای اجرای مجدد نمایش «آمیز قلمدون» شد.
 
مرزبان درباره تغییراتی که برای اجرای مجدد «آمیز قلمدون» بعد از ۲۱ سال در نظر گرفته است، توضیح داد: سال ۷۶ که می خواستم «آمیز قلمدون» را روی صحنه ببرم از زنده یاد رادی اجازه گرفتم تا صحنه ای از نمایشنامه را حذف کنم، ایشان هم به دلیل لطفی که به من داشت پذیرفت زیرا استاد رادی نمایشنامه نویسی بود که با حذف بخش هایی از آثارش موافقت نمی کرد. در اجرای جدید «آمیز قلمدون» هم تغییراتی در جهت بهتر دیده شدن نمایش انجام داده ایم.
 
وی درباره وفادار بودن به گروه بازیگری نمایش «آمیز قلمدون» و حضور ایرج راد و فرزانه کابلی در اجرای مجدد این اثر، یادآور شد: این انتخاب به نوعی حالت نوستالژی دارد ضمن اینکه ایرج راد و فرزانه کابلی در اجرای قبلی بسیار جوان تر بودند و حالا به فضای شخصیت ها نزدیک شده اند. افرادی که اجرای قبلی «آمیز قلمدون» را دیده اند با دیدن اجرای جدید متوجه می شوند که بازیگری اثر کاملا متفاوت از قبل شده و شخصیت ها عمیق تر شده است. البته چند بازیگر جوان هم در نمایش حضور دارند که مناسب نقش های دیگر بودند.
 
این هنرمند تئاتر در پایان درباره همزمانی اجرای نمایش «آمیز قلمدون» با برگزاری جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸، تصریح کرد: من با علم به اینکه جام جهانی برگزار می شود، تصمیم گرفتم که «آمیز قلمدون» را در این زمان اجرا کنم زیرا تصورم بر این است که مخاطبان و علاقه مندان به تئاتر، سالن های تئاتر را خالی نمی گذارند و با ما خواهند بود.
 
نمایش «آمیز قلمدون» با حضور ایرج راد، فرزانه کابلی، آذر خوارزمی، نوشین تبریزی و سمیرا کریمی از پنجشنبه ۲۴ خرداد، ساعت ۲۱ در سالن ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می رود.
 
فرهاد شریفی برنامه ریز، دستیار و مدیر اجرایی، طراح صحنه رضا مهدی زاده و افشین آذرنیا موسیقی از جمله عوامل نمایش «آمیز قلمدون» هستند.


کد مطلب: 170747

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/170747/بسیاری-تئاتری-ها-شبیه-شکوهی-هستند-تئاتر-تحت-تأثیر-فوتبال-نیست

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com