کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

دامپزشکی در آماده‌باش

مشاهده پرندگان مبتلا به آنفلوانزا در چیتگر

25 بهمن 1396 ساعت 13:41

حزب الله :
رئیس محیط زیست شهر تهران از مشاهده سه لاشه پرنده مبتلا به ویروس آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در چیتگر تهران خبر داد.



 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اعلام اینکه دو هفته پیش سه لاشه کاکایی مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شده است، گفت: مردم باید آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را جدی بگیرند و با دیدن موارد مشکوک دستگاه مرتبط را در جریان قرار دهند.
 
محمدحسین بازگیر افزود: ماموران محیط زیست در گشت و پایش‌های دو هفته پیش مواردی از آنفلوانزای فوق حاد پرندگان را مشاهده کردند که بلافاصله مراتب را به سازمان دامپزشکی اطلاع دادند.
 
وی تصریح کرد: پس از بررسی‌های دامپزشکی و سازمان محیط زیست نتیجه مثبت اعلام شد و  اکنون مشخص است که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
 
وی ادامه داد: سه لاشه پرنده‌ی آبزی کاکایی در اطراف دریاچه شهدای خلیج فارس دیده شد که همکاران ما بلافاصله آن را به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان دامپزشکی اطلاع دادند و پس از بررسی‌های این دو سازمان نتیجه مثبت اعلام و مشخص شد که این پرندگان مبتلا به آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بودند.
 
رییس اداره محیط زیست شهر تهران با اعلام این که این ویروس می‌تواند مخاطراتی برای انسان نیز داشته باشد  از مردم خواست از نزدیک شدن و دست زدن به پرندگان خودداری کنند.
 
بازگیر تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده تلفات مشکوک پرندگان وحشی این موضوع را به دامپزشکی یا محیط زیست اعلام کنند و از اقدام خودسرانه و یا دست زدن به لاشه پرندگان وحشی تلف شده جدا خودداری کنند همچنین قوانین و توصیه‌های سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر شکار و صید غیرمجاز پرندگان را جدی بگیرند.
 
رئیس سازمان دامپزشکی نیز پیشتر به مهر گفته بود: از سوی محیط زیست اعلام شد بیش از هزار قطعه پرنده وحشی در پارک ملی بوجاق بندر کیاشهر در استان گیلان تلف شده اند، همکاران ما بلافاصله به آن منطقه مراجعه کردند  و آزمایشات و نمونه برداری های لازم را برای شناسایی تحت تیپ ویروس انجام دادند.  
 
وی با بیان اینکه متاسفانه ویروس، ویروس جدیدی است که وارد کشور شده، گفت: ما تنها کشوری نیستیم که به این ویروس آلوده شده ایم کشورهایی مانند چین، ژاپن و برخی دیگر از کشورهای آسیای شرقی نیز با آن درگیر هستند.
 
رفیعی پور با بیان اینکه گزارشاتی از ابتلای انسان به این بیماری گزارش شده است، ادامه داد: به دلیل این حساسیت، همکاران ما و وزارت بهداشت، هم از تهران و هم از گیلان به منطقه اعزام شدند و اقدامات اولیه صورت گرفت.  
 
وی تصریح کرد: در تمامی ورودی های این مناطق حفاظت شده، باید خودروها هنگام ورود و خروج از آنجا ضدعفونی شوند، رصد منظم روزانه توسط همکاران ما و محیط زیست از عرصه های منابع طبیعی و محیط زیست درحال انجام است.  
 
این مقام مسئول تاکید کرد: همچنین در تالاب ها و پارک هایی که گزارش بیماری داریم تردد و بازدید ممنوع می شود.
 
رفیعی پور درباره اینکه شکار غیرمجاز پرندگان وحشی که می تواند یکی از عوامل گسترش شیوع آنفلوانزا در کشور باشد، چه راهکاری برای کنترل این مساله اندیشده شده است؟، نیز افزود: از ابتدای امسال، محیط زیست اعلام کرده که هرنوع شکار پرندگان ممنوع است؛ اگر کسی اقدام به کار کند و این کار گزارش شود با متخلفان برخورد خواهد شد.  
 
وی ادامه داد: در زمان بروز بحرانی مانند بیماری آنفلوانزا شکار هر نوع پرنده ای ممنوع است درباره پرندگان آبزی که می توانند باعث انتقال ویروس و بیماری شوند، از سال ۹۵ این ممنوعیت ایجاد شده است.  
 
رفیعی پور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه همکارانی که در محل آلودگی حضور دارند باید علیه بیماری واکسینه شوند، گفت: به مردم توصیه می کنیم نزدیک پرندگان وحشی خصوصا پرندگان آبزی نشوند، چراکه تمام پرندگان آزاد پرواز وحشی که در آب زندگی می کنند می توانند ویروس های مختلف آنفلوانزا را داشته باشند که این ویروس برای خود پرنده مشکلی ایجاد نمی کند اما برای انسان یا دیگر پرندگانی که ویروس به آنان منتقل می شود خطرناک خواهد بود.  
 
وی ادامه داد: همچنین شکار پرندگان به هیچ وجه نباید انجام شود؛ از مردم درخواست می کنیم از نزدیک شدن به محل زندگی و غذا دادن به این پرندگان جدا خودداری کنند، اگر در منطقه ای پرنده ای را مرده یا درحال مرگ مشاهده کردند، بلافاصله این مساله را به دامپزشکی گزارش کنند.  
 
رئیس سازمان دامپزشکی کشور درباره اینکه آیا برای خوردن مرغ و تخم مرغ مشکلی وجود ندارد؟، گفت: اگر بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در منطقه ای بروز کند ما به آن منطقه مراجعه کرده و یکی از اقداماتی که انجام می دهیم این است که معدوم سازی مرغ ها و تخم مرغ های آن نقطه است.  
 
رفیعی پور تصریح کرد: اگر منطقه ای آلوده باشد، مرغ ها و تخم مرغ های آن منطقه باید معدوم شود که مردم اصلا با تخم مرغ و مرغ آلوده مواجه نشوند.  
 
وی با بیان اینکه در سالجاری در پی شیوع بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان بیش از ۵۰۰ واحد آلوده شدند، گفت: این ۵۰۰ واحد از ۲۴ هزار واحد مرغداری بوده است، که بلافاصله شناسایی و معدوم سازی شده است؛ مردم خیالشان راحت باشد، هرجا که بیماری گزارش شود حتی اگر روستا باشد، ما کل مرغ های روستا را میخریم و معدوم می کنیم تا مردم درباره مرغ ها و تخم مرغ های سالمی که از آن روستا یا روستاهای همجوار آن به دستشان می رسد، نباشد و این شبهه برایشان به وجود نیاید که آن مرغ ها و تخم مرغ ها نیز آلوده هستند.
 
رفیعی پور درباره اینکه آیا سازمان دامپزشکی به منابع اعتباری و همکاری بیشتر سایر دستگاه ها برای کنترل وضعیت ایجاد شده نیاز دارد؟، افزود: شیوه نامه و دستورالعمل کنترل آنفلوانزا که وزیر کشور به استانداران ابلاغ کردند در سراسر کشور در حال اجراست بنابراین باید همه دستگاه ها کمک کنند تا دیدبانی ما به بهترین نحو انجام شود.
 
وی تصریح کرد: اعتباراتی که تا الان دادند فقط داریم خرج روند معدوم سازی می کنیم؛ باید اعتبارات به میزانی باشد که در حوزه پیشگیری و کنترلی هم بتوان کارهایی کرد که در سالهای آینده شاهد اپیدمی نباشیم بنابراین هم در حوزه اعتبارات و هم در حوزه اجرایی باید به سازمان دامپزشکی کمک بیشتری شود.


کد مطلب: 162548

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/162548/مشاهده-پرندگان-مبتلا-آنفلوانزا-چیتگر

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com