کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

پاریس با زره‌پوش در انتظار گردباد اعتراضات "جلیقه زردها"

ایسنا , 17 آذر 1397 ساعت 13:29

ده‌ها هزار افسر پلیس امروز (شنبه) در سراسر فرانسه تدابیر امنیتی شدیدی را از ترس وخیم‌تر شدن اعتراضات خشونت آمیز این کشور در دور جدید تظاهرات ضد دولتی اتخاذ کرده‌اند و در همین راستا خودروهای زرهی در شهر پاریس مستقر شده و بناهای مهم و فروشگاه‌های این شهر تعطیل اعلام شده‌اند.


در تداوم اجرای این تدابیر امنیتی پلیس فرانسه 327 نفر را پیش از تظاهرات امروز بازداشت کرده است.
زره پوش نیروهای امنیتی
 
دولت امانوئل ماکرون، رییس جمهوری فرانسه هشدار داده است که رادیکال‌ها و شورشی‌ها به دور جدید اعتراضات جنبش موسوم به "جلیقه زردها" در شهر پاریس سوار خواهند شد و احتمالا این اعتراضات تبدیل به خطرناک‌ترین در نوع خود بعد از سه هفته‌ از تداوم تظاهرات بدل خواهد شد. امروز برج ایفل و موزه لور به همراه صدها مغازه و مکان‌های تجاری و مهم دیگر تعطیل اعلام شده‌اند.
 
این اتفاق بعد از آن رخ می‌دهد که شنبه یک هفته‌ پیش پاریس شاهد بدترین ناآرامی‌ها در چند دهه گذشته بود و انبوهی از غارتگری‌ها و شورش‌ها که منجر به زخمی شدن 130 نفر شد، در آن رخ داد.
 
سحرگاه امروز ده‌ها تظاهرکننده ملبس به "جلیقه‌های زرد شب رنگ " که تبدیل به نماد جنبش شده است، در نزدیکی بنای طاق نصرت پاریس تجمع کرده‌اند. این بنا در اعتراضات هفته‌ گذشته آسیب بسیاری دیده و غارت شد. نیروهای پلیس در ایست بازرسی در منطقه پرت مایو واقع در غرب پاریس و همچنین خیابان مشهور شانزلیزه اقدام به تفتیش و بازرسی مردم کرده‌اند و ده‌ها تن در مقابل این ایست بازرسی‌ها صف بسته‌اند.  در خیابان‌های اطراف کاخ ریاست جمهوری الیزه در پاریس نیز موانع تقویت شده ویژه‌ از سوی پلیس برقرار شده است.
 
هم‌چنین مقامات اقدام به استقرار موانعی با خودروهای زرهی در پاریس کرده‌اند و هشت هزار پلیس در پایتخت استقرار یافته‌اند. در دیگر نقاط فرانسه نیز نزدیک به 89 هزار نیروی امنیتی برای اجرای تدابیر بازدارنده و مقابله با عناصر شورشی در چندین مکان قابل انتظار اعتراضات استقرار یافته‌اند.
جلیقه‌های زردی که به عنوان نماد اعتراضات آویزان شده‌اند
 
این جنبش اعتراضی در ابتدا به بهانه مقاومت در برابر افزایش قیمت سوخت به اجرا در آمد، اما خیلی سریع به محلی برای ابراز نارضایتی شدید از مشکلات مختلف اعم از درآمدهای راکد و افزایش هزینه‌های زندگی بدل شد.
 
ماکرون بعدا اعلام کرد که طرح افزایش مالیات سوخت را کنار گذاشته است، اما این باز هم مانع اعتراضات نشد. نماد این اعتراضات جلیقه‌های ایمنی شبرنگی است که رانندگان فرانسوی بر طبق قانون ملزم به داشتن آنها در خودروهایشان هستند.
 
عده زیادی از اعضای جنبش اعتراضی خواهان آرامش شده و برخی نیز بعد از ملاقات جمعه‌ شب نخست وزیر فرانسه لحن آشتی جویانه در پیش گرفتند.
 
اما این جنبش رهبر آشکاری ندارد و دورهای قبلی اعتراضات شاهد حضور افراط گرانی بود که به سمت پلیس اشیا و سنگ پرتاب کردند.
 
کریستیف کاستانر، وزیر کشور فرانسه در یک کنفرانس خبری گفت‌: بر طبق اطلاعاتی که ما در اختیار داریم افراد شورشی و رادیکال تلاش دارند برای روز شنبه معترضان را بسیج کنند. تعدادی از افراد فوق خشونت طلب به دنبال شرکت در این اعتراضات هستند. 
 
گفته شده است که امانوئل ماکرون، رییس جمهور فرانسه پنهان از دید رسانه‌ها جمعه‌ شب با نیروهای پلیس ضد شورشی که در پاریس استقرار یافته‌اند، دیدار کرده است.  از زمانی که این ناآرامی‌ها در 17 نوامبر شروع شد تاکنون چهار نفر کشته شده‌اند.
 
این اعتراضات سبب شده که مراسم و مناسبت‌های مختلفی اعم از بازارهای کریسمس و مسابقات فوتبال و رخ دادهای دیگر لغو شده و یا دچار لطمه شوند.
 
تصاویر مربوط به تدابیر امنیتی نشان می‌دهد که انگار بخش‌های از پاریس خود را آماده مواجهه با گردباد می‌کنند و پنجره‌های ساختمان‌ها تخته پوش شده و تزئینات کریسمس در آنها پنهان شده است.
پوشاندن مغازه‌ها برای حفاظت
 
پلیس اعلام کرده است که هر گونه اشیا و چیزی که در خیابان‌ها  ممکن است به عنوان سلاح از سوی معترضان مورد استفاده قرار گیرد به ویژه‌ در مکان‌های ساخت و ساز و مناطق پر ریسک جمع‌آوری شده‌اند.
پوشاندن مغازه‌ها برای حفاظت
 
آن ایدالگو، شهردار پاریس، گفت‌: این مایه تاسف عظیم است که شاهد هستیم بخشی از شهر ما در تعلیق قرار گرفته است، اما امنیت شما اولویت ما است.  از پاریس در روز شنبه مراقبت کنید چون پاریس به همه مردم فرانسه تعلق دارد.


کد مطلب: 184797

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/184797/پاریس-زره-پوش-انتظار-گردباد-اعتراضات-جلیقه-زردها

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com