کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

از سوی محققان چینی؛

نخستین رز آبی رنگ طبیعی جهان تولید شد

مهر , 19 مهر 1397 ساعت 11:12

حزب الله :

محققان چینی با کمک مهندسی ژنتیک نوعی باکتری، برای نخستین بار در جهان رز آبی طبیعی تولید کردند.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مدت هاست که باغبانان سعی دارند رز آبی پرورش دهند، اما هیچ گاه موفق نشدند. 
 
این در حالی است که به تازگی محققان چینی با استفاده از نوعی باکتری رز آبی پرورش داده اند. این گل نخستین رز مهندسی شده آبی دنیا است. محققان راهی برای گسترش آنزیم تولید رنگ یک باکتری یافته اند که در گلبرگ های گل رز سفید وجود دارد. این آنزیم به گل رنگ آبی می دهد.
 
ییهو ا چن از آکادمی علوم چین و یان ژانگ از دانشگاه تیانجین روشی ساده برای پرورش رز آبی واقعی ابداع کرده اند. آنها دو آنزیم باکتریایی را انتخاب کردند که باهم می توانند گلوتامین L (یک ماده معمول در گلبرگ رز) را به رنگدانه آبی تبدیل کنند.
 
محققان در مرحله بعد رشته ای از آگروباکتریوم تومفاسینس (عامل بیماری گال تاجی در گیاهان) را مهندسی کردند که حاوی دو ژن تولید رنگدانه بود.
 
این ژن ها از گونه های مختلف باکتری بود. به طور معمول از آگروباکتریوم تومفاسینس در فناوری زیستی گیاهان استفاده می شود زیرا باکتری دی ان ای خارجی را در ژنوم گیاه قرار می دهد.  محققان در مرحله بعد باکتری مهندسی شده را به گلبرگ رز سفید اضافه کردند.
 
باکتری مذکور ژن تولید رنگدانه را به ژنوم رز منتقل کرد و رنگ آبی در محل تزریق به گلبرگ نمایان شد.
 
البته این رنگ برای مدت کوتاهی نمایان شد و در تمام گلبرگ منتشر نشد.  به گفته محققان مرحله بعدی مهندسی رزهایی است که بتوانند این دو آنزیم را خود تولید کنند.


کد مطلب: 180287

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/180287/نخستین-رز-آبی-رنگ-طبیعی-جهان-تولید

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com