کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

البرز استانی بدون موزه تاریخی

مهر , 22 دی 1397 ساعت 14:25

مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با اشاره به نبود موزه تاریخی در البرز، گفت: مصوبه شورای عالی امنیت در خصوص دو حوضه آبریز جاده چالوس و طالقان نیازمند بازنگری است.



فخرالدین صابری  در خصوص ظرفیت‌های گردشگری البرز که نقش بسزایی در توسعه استان دارد، اظهار کرد: البرز استانی نوپا است که سال‌های متمادی در کنار تهران دیده‌شده و تحت‌الشعاع داشتنی‌های پایتخت بوده است.
 
وی با اشاره به اینکه از استقلال استان البرز حدود شش سال می‌گذرد، گفت: طبیعی است که در این مدت داشتنی‌های استان معرفی نشده باشد، در این راستا و به‌منظور توسعه گردشگری اقداماتی را دنبال کرده‌ایم که نخستین مورد انجام مطالعات طرح گردشگری بوده که به‌تازگی به اتمام رسیده است.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از انجام مطالعات طرح بوم گردی استان نیز به‌عنوان دومین گام در راستای توسعه گردشگری خبر داد و گفت: با توجه به تنوع موقعیت اقلیمی استان این اقدام مهم انجام‌شده است. در کنار این اقدام نشست‌های مشترک با مدیریت شهری کلان‌شهر کرج و دیگر شهرهای استان به‌منظور جلب همکاری و همراهی آن‌ها برگزارشده است.
 
صابری با این توضیح که بوم گردی در توسعه گردشگری استان‌ها ازجمله البرز نقشی مهم و اثرگذاری دارد، گفت: اقامتگاه‌های بوم گردی به‌طور کامل متفاوت از اقامتگاه‌هایی ازجمله هتل و یا مهمانسراها است زیرا هتل‌ها و مراکز اقامتی از این قبیل در همه جای کشور دارای نقاط مشترک یکسانی هستند اما در اقامتگاه‌های بوم گردی چنین نیست و هر استان در این زمینه فاکتورهای خاص خود را دارد.
 
روستاهای هدف گردشگری طرح بوم گردی البرز شناسایی‌شده است
وی اشاره کرد: ظرفیت‌های هر استان و موقعیت اقلیمی ازجمله عوامل مهمی در متفاوت شدن اقامتگاه‌های بوم گردی است زیرا به‌عنوان نمونه خانه‌هایی که تحت این عنوان در گیلان ایجاد و فعال می‌شود متفاوت از خانه‌هایی است که در شهرهایی از استان البرز ازجمله طالقان ایجاد می‌شود.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تأکید بر اینکه شاخص های خانه‌های بوم گردی در هر استان برای مردم ناب بوده و درواقع تکراری نیست، افزود: مردم و گردشگران در قالب مسافرت خود وقتی به اقامتگاه‌های بوم گردی مراجعه می‌کنند  با نوع معماری آنجا، شیوه زندگی مردم و غذاهای سنتی صنایع‌دستی ساکنان آشنا می‌شوند اما در مورد هتل‌ها چنین نیست.
 
صابری با اشاره به اینکه برگزاری جلسات کارگاهی در سطح استان البرز به‌منظور آموزش بوم گردی دنبال شده است، گفت: در این جلسات هدف توجیه دهیاران و شوراهای روستایی است تاکنون جلساتی در شهرستان‌های طالقان و نظرآباد برگزارشده است.
 
وی تأکید کرد: در قالب مطالعات طرح بوم گردی روستاهای هدف گردشگری و طرح بوم گردی استان شناسایی‌شده است. در اقدامات تبدیلی حوزه بوم گردی، خانه‌هایی که در روستاهای نقطه هدف وجود دارد را به لحاظ استحکام‌بخشی، بازسازی و رسیدگی به موارد بهداشتی موردتوجه قرارمی دهیم تا برای اسکان و اقامت مسافران و گردشگران مناسب‌سازی و آماده شود.
 
کاخ مروارید
 
تنها هتل پنج ستاره استان البرز در بلوار جانبازان کرج ابتدای جاده چالوس احداث‌شده که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز در خصوص اقدامات سرمایه‌گذاران در حوزه‌های تحت مجموعه میراث فرهنگی استان گفت: حدود ۱۶۰پرونده معطل طی بازه  زمانی سال‌های ۹۱ تا ۹۷ وجود دارد که همچنان خاک می‌خورند، این پرونده‌ها را از بایگانی درآورده و طی تماس تلفنی با سرمایه‌گذاران مربوطه جویای این شدیم که چرا و به چه دلایلی دیگر پیگیر سرمایه‌گذاری نشده‌اند.
 
صابری با تأکید بر اینکه بیش از ۱۳۵ پرونده سرمایه‌گذاری در این خصوص توسط اداره کل میراث فرهنگی البرز تعیین تکلیف شده است، گفت: انجمن سرمایه‌گذاران صنعت گردشگری نیز در البرز ایجادشده است.
 
وی توضیح داد: سرمایه‌گذاران حوزه بوم گردی و آن‌هایی که متقاضی ایجاد دیگر مراکز اقامتی ازجمله هتل‌ها و مراکز پذیرایی هستند را نیز حمایت کرده‌ایم و در کارگروه‌های استانی ازجمله گردشگری و کارگروه رفع موانع تولید پرونده‌های این سرمایه‌گذاران بررسی‌شده تا بتوانند هرچه سریع‌تر سرمایه‌گذاری‌های خود را به نتیجه برسانند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز از ایجاد و احداث دو تا سه هتل در سطح شهرهایی ازجمله کرج و طالقان خبر داد و گفت: تنها هتل پنج ستاره استان البرز در بلوار جانبازان کرج ابتدای جاده چالوس احداث‌شده که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، در کنار آن ساماندهی سفره‌خانه‌های سنتی در شهرهای مختلف استان نیز دنبال شده است.
 
صابری افزود: تعامل با بانک‌ها به‌منظور واگذاری تسهیلات به سرمایه‌گذاران و فعالان بخش خصوصی برای مشارکت در ایجاد طرح‌های گردشگری نیز پیگیری شده است و در کنار آن با توجه به نقش مهم صنایع‌دستی در توسعه صنعت گردشگری به این ظرفیت‌ها نیز توجه شده است.
 
کاخ سلیمانیه
 
سازه فلزی مرکزی کاخ مروارید بازسازی‌شده از طرفی مقاوم‌سازی ستون‌ها نیز صورت گرفته است
وی توضیح داد: در قالب توجه به ظرفیت‌های صنایع‌دستی در استان البرز جلساتی با شورا و شهرداری مشکین‌دشت برگزار و قول مساعد داده شد که دو زمین مناسب در اختیار میراث فرهنگی قرار دهند که یکی برای ایجاد بازارچه دائمی صنایع‌دستی و دیگری برای ایجاد موزه تاریخی باشد، در نمایشگاه دائمی صنایع‌دستی تمامی فعالان این حوزه با هزینه‌های کم به عرضه محصولات خود بپردازند و مردم نیز از ساخته دست هنرمندان ایرانی برخوردار شوند.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تأکید بر اینکه قراراست برای احداث موزه تاریخی استان البرز نیز اقدام شود، ادامه داد: به‌یقین احداث چنین موزه‌ای در البرز نقش مهمی در رونق گردشگری استان خواهد داشت زیرا در حال حاضر بیش از ۸ هزار کالا و اشیاء ارزشمند تاریخی از استان البرز وجود دارد که در کاوش‌های باستان‌شناسی کشف‌شده اما در موزه ملی تهران نگهداری می‌شود.
 
صابری بابیان اینکه در حال حاضر ۳۷ غرفه صنایع‌دستی فعال در مشکین‌دشت وجود دارند که ارائه آموزش در کارگاه‌های آموزشی آنجا توسط مربیان انجام می‌شود، گفت: به دنبال عرضه ایده آل‌های بیشتر در این راستا هستیم و در شهرهای نظرآباد، هشتگرد و ساوجبلاغ نیز کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی برگزارشده است.
 
وی به وجود مجموعه کاخ مروارید اثری به‌جامانده از دوره پهلوی اشاره کرد که در صورت احیا می‌تواند به توسعه گردشگری استان کمک کند و گفت: سازه فلزی مرکزی کاخ بازسازی‌شده است، از طرفی مقاوم‌سازی ستون‌ها نیز صورت گرفته و تعامل خوبی نیز با سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهرداری کرج برقرار کرده‌ایم تا فضای سبز محوطه کاخ را از این حالتی که اکنون دارد، نجات دهند.
 
کاروانسرای شاه عباسی
 
فرودگاه بین‌المللی پیام ظرفیت خوبی برای بهره‌وری اقتصادی و توسعه استان البرز است
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز ادامه داد: در کنار کاخ مروارید، کاخ تاریخی و ارزشمند سلیمانیه در کرج یکی دیگر از ظرفیت‌های است که باید موردتوجه قرار گیرد، کار مرمت و بازسازی این اثر تاریخی ارزشمند انجام‌شده است، طبق برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده این اثر بهمن‌ماه سال جاری برای بازدید عموم افتتاح می‌شود.
 
صابری در بخش دیگری به نقش ظرفیت‌های گردشگری در توسعه استان اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط اقتصادی حاکم بر کشور، نوسانات ارزی و از طرفی تحریم‌های بین‌المللی که علیه ایران اعمال‌شده است، در حال حاضر ۵۰ درصد توسعه کشور با تکیه‌بر بخش خدمات و آن‌هم در صنعت گردشگری است.
 
وی بیان کرد: مواد اولیه و نیروی انسانی برای توسعه گردشگری داخلی است، در صورتی در حوزه صنعت برای تأمین مواد اولیه نیازمند انجام واردات هستیم و از سویی فعالان صنعتی برای انجام مبادلات اقتصادی خود به نوسانات ارز وابسته هستند، اما در حوزه گردشگری درزمینهٔ صنایع‌دستی که می‌تواند در مراکز اقامتی و پذیرایی ارائه شود مواد اولیه در خود کشور موجود است و به‌هیچ‌عنوان نیاز به هزینه‌های سنگین برای ایجاد فرصت‌های شغلی در این خصوص نیست.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز با تأکید بر اینکه توسعه فاکتورهای گردشگری موجب رونق اقتصادی یک منطقه است، افزود: هنگامی‌که مسافران به یک منطقه گردشگری مراجعه می‌کنند در حاشیه سفر به تعامل با مردم می‌پردازند و محصولات دستی آنجا را تهیه می‌کنند، در حال حاضر فعالیت فرودگاه بین‌المللی پیام نیز ظرفیت خوبی برای بهره‌وری اقتصادی و توسعه استان است.
 
بوم گردی
 
مصوبه شورای عالی امنیت درباره جاده چالوس نبازمند بازنگری است
صابری در خصوص خلأهای موجود در مسیر شکوفایی و رشد گردشگری استان توضیح داد: در این خصوص با دو بخش مشکلات اصلی و اساسی مواجه هستیم، یکی در حوضه آبریز محور کرج - چالوس و دیگری نیز در حوضه آبریز طالقان. طبق مصوبه‌ای شورای عالی امنیت ملی در سال ۹۴ سرمایه‌گذاری در این دو حوزه با مشکل مواجه شده است.
 
وی با این توضیح که محور کرج - چالوس با دارا بودن ۵۷ روستا دارای جاذبه‌های گردشگری فراوان است، گفت: ۷۵ کیلومتر از مسیر رودخانه در این محور متعلق به استان البرز است و محل تردد میلیون‌ها مسافر، به همین دلیل جز خدمات‌دهی در این مسیر کار دیگری نمی‌توان انجام داد.
 
مدیرکل میراث فرهنگی استان البرز اشاره کرد: در منطقه طالقان نیز که از سوی دولت و مجلس به‌عنوان یک نقطه گردشگری معرفی و تصویب‌شده است، برای عمران، آبادانی، رونق اقتصادی و ایجاد مکان‌هایی برای اقامت مسافران راهی به‌جز پرداختن به صنعت گردشگری نداریم، به همین دلیل باید مصوبه شورای عالی امنیت ملی مورد تجدیدنظر قرار گیرد تا موجب قفل شدن سرمایه‌گذاری‌ها در این مناطق نشود.
 
صابری در خصوص مشارکت بخش خصوصی در پروژه‌های گردشگری استان، گفت: بار اصلی صنعت گردشگری بر دوش بخش خصوصی است و میراث فرهنگی نقش هدایت گرایی، حمایت‌کنندگی و نظارتی دارد، بدین‌صورت که ما خدمات ارائه‌شده توسط این بخش را رصد کرده و درجه‌بندی می‌کنیم.
 
وی همچنین تأکید کرد: در کل حمایت از بخش خصوصی نه‌تنها در حوزه گردشگری بلکه در تمامی حوزه‌ها لازم است و نباید آن‌ها را سنگ قلاب کنیم که جلوی پرتابشان گرفته می‌شود، بلکه باید زیر پای این سرمایه‌گذاران فرش قرمز پهن کنیم و تلاش کنیم که مشکلات آن‌ها مرتع شود.


کد مطلب: 187776

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/187776/البرز-استانی-بدون-موزه-تاریخی

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com