کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

چرا فغانی گزینه اصلی قضاوت فینال جام جهانی ۲۰۱۸ است؟

باشگاه خبرنگاران جوان , 19 تير 1397 ساعت 15:23

حزب الله :
با نگاهی به فهرست داوران باقی مانده در جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه متوجه می‌شویم علیرضا فغانی، شانس اصلی قضاوت فینال این مسابقات است.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،درحالیکه مرحله نیمه نهایی رقابت های جام جهانی 2018 روسیه، امروز (سه شنبه) و فردا با برگزاری 2 بازی بین فرانسه - بلژیک و انگلیس - کرواسی به اتمام می رسد،  احتمال انتخاب علیرضا فغانی به عنوان داور دیدار فینال به یکی از مهم ترین مباحث این مسابقات برای ایرانی ها تبدیل شده است.
 
کمیته داوران فیفا 13 داور یعنی جونیت چاکر(ترکیه) بیورن کوئیپرس(هلند) دنیل اورساتو(ایتالیا) پائولو والری(ایتالیا) فلیکس زوایر(آلمان) متئو کانگر(نیوزلند) آندرس کونها(اروگوئه) نستور پیتانا (آرژانتین) ساندرو ریچی (برزیل) مارک گیگر(آمریکا) سزار آرتورو راموس (مکزیک) ملانگ دیدیو(سنگال) و علیرضا فغانی(ایران) را برای قضاوت بازی های مرحله نیمه نهایی، رده بندی و فینال جام بیست و یکم در روسیه حفظ کرده است.
 
از میان این 13 نفر، دنیل اورساتو، پائولو والری و فلیکس زوایر، کمک داوران ویدیویی هستند که طبیعی است به عنوان داور وسط قضاوت نمی کنند.
 
جونیت چاکر و آندرس کونها هم به ترتیب داور بازی انگلیس- کرواسی و فرانسه- بلژیک هستند و با این شرایط از جمع گزینه های قضاوت دیدار رده بندی و فینال خارج می شوند. سزار آرتورو راموس و بیورن کوئیپرس هم با توجه به انتخابشان به عنوان داور چهارم این 2 بازی، شانس بسیار کمی برای انتخاب به عنوان داور وسط 2 بازی نهایی جام جهانی 2018 روسیه دارند.
 
اگر این 7 داور را کنار بگذاریم تنها علیرضا فغانی، نستور پیتانا، ساندرو ریچی، مارک گیگر، دیدیو مالانگ و متئو کانجر برای قضاوت در بازی رده بندی و فینال شانس بیشتری دارند. البته با نگاهی به سوابق و روزمه همین 6 داور متوجه می شویم نماینده شایسته داوری کشورمان، کاندیدای اصلی قضاوت بزرگ ترین بازی 4 سال اخیر فوتبال یعنی فینال جام جهانی است.
 
نستور پیتانا آرژانتینی که سابقه داوری 4 بازی جام جهانی 2014 برزیل را دارد، در روسیه هم چهار بازی روسیه - عربستان، مکزیک - سوئد، کرواسی - دانمارک و اروگوئه - فرانسه را سوت زد. البته از آنجاییکه پیتانا دیدار افتتاحیه جام بیست و یکم را قضاوت کرده بعید به نظر می رسد اختتامیه مسابقات هم به او سپرده شود.
 
ساندرو ریچی، دیگر داور سرشناس اهل آمریکای جنوبی است که همچنان در روسیه حضور دارد. این داور برزیلی با سابقه حضور در جام جهانی 2014 و فینال جام جهانی باشگاه ها در سال 2013 تاکنون جام جهانی 2018 روسیه را هم با سه بازی فرانسه- دانمارک، کرواسی - نیجریه و روسیه - کرواسی را دنبال کرده است و در صورت صعود شاگردان زلاتکو دالیچ به فینال بسیار بعید است برای سومین بار بازی کروات ها را سوت بزند. البته اگر کرواسی هم به فینال نرسد، بعید به نظر می رسد او شانسی برای قضاوت این بازی داشته باشد و ریچی باید شانس خود برای بازی رده بندی جست و جو کند. 
 
متئو کانجر، با وجود حضور در جام جهانی جوانان 2015 و 2017 ، در روسیه تنها یک بازی نه چندان مهم بین ایسلند و نیجریه را سوت زد و در همان بازی هم یک بار از ویدیو چک استفاده کرد. هرچند این داور نیوزیلندی در جام جهانی باقی مانده است اما به نظر می رسد پیر لوئیجی کولینا (رئیس کمیته داوران فیفا) و همکارانش در صورت نیاز به کانجر تنها به عنوان داور چهارم یکی از بازی های فینال یا رده بندی نظر دارند.
 
مارک گایگر آمریکایی دیگر داور باتجربه و مطرح باقی مانده در روسیه است. او درطول دوران فعالیتش هیچگاه بازی های فوق العاده مهم مانند فینال رقابت های جام باشگاه های جهان یا مراحل نهایی جام کنفدراسیون ها را قضاوت نکرده است و در جام جهانی 2014 هم پس از سه بازی و داوری دیدار فرانسه - نیجریه در مرحله یک هشتم نهایی جام از برزیل خداحافظی کرد. گایگر در روسیه سه بازی پرتغال - مراکش، کره جنوبی - آلمان و انگلیس - کلمبیا را قضاوت کرده است اما داوری او در بازی شاگردان گرت ساوت گیت و خوزه نستور پکرمن با ابهام های زیادی همراه بود. به همین دلیل احتمال دارد مارک هم از قضاوت بازی فینال محروم شود.
 
مالانگ دیدیو سنگالی هم با وجود قضاوت های خوبش در 3 بازی کاستاریکا - صربستان، اروگوئه- روسیه و بلژیک - ژاپن هم شانس کمی برای داوری بازی فینال دارد.
 
در این میان علیرضا فغانی با سابقه قضاوت در فینال جام جهانی باشگاه های 2015، جام ملتهای آسیا 2015، دیدار پرتغال - شیلی در نیمه نهایی جام کنفدراسیون ها 2017، فینال المپیک 2016 بین برزیل- آلمان و عملکرد بی نظیر در سه بازی جام جهانی 2018 روسیه بین آلمان - مکزیک، برزیل - صربستان و فرانسه- آرژانتین، شانس بسیار خوبی برای کسب افتخار قضاوت فینال جام جهانی دارد.


کد مطلب: 172870

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/172870/چرا-فغانی-گزینه-اصلی-قضاوت-فینال-جام-جهانی-۲۰۱۸

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com