کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

واشنگتن برای پایان روند آستانه درباره سوریه ضرب‌الاجل تعیین کرد

ایسنا , 13 آذر 1397 ساعت 11:38

حزب الله :
نماینده ویژه‌ آمریکا در امور سوریه خواستار پایان یافتن روند آستانه و سوچی،‌ در صورت عدم تشکیل کمیته قانون اساسی این کشور در اواسط ماه میلادی جاری شد.


به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، جیمز جفری، نماینده ویژه‌ آمریکا در امور سوریه در نشست خبری گفت: تصور ما این است که نباید این طرح عجیب غریب در سوچی و آستانه که شامل تشکیل کمیته قانون اساسی و ارائه آن به استفان دی‌میستورا، فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه است، ادامه یابد.
 
وی افزود، اعضای روند آستانه و سوچی تلاش خود را برای تشکیل این کمیته به کار گرفتند اما تاکنون نتوانسته‌اند آن را تشکیل دهند و در صورت عدم تشکیل کمیته تا ۱۴ ماه میلادی جاری آمریکا به روند آستانه خاتمه خواهد داد.
 
جفری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص اینکه پس از پایان آستانه چه خواهد شد، گفت: پس از آن، مساله در سازمان ملل مورد بررسی قرار می‌گیرد.
 
جفری با بیان اینکه آمریکا انتظار دارد روسیه تلاش خود را برای تشکیل کمیته قانون اساسی تا ۱۴ دسامبر به کار گیرد، گفت: ما در این روز منتظر گزارش دی‌میستورا در شورای امنیت هستیم و پیشرفت و عدم پیشرفت روند سیاسی سوریه با نظارت سازمان ملل و امکان کمک کشورهای ضامن شرکت‌کننده در تحت فشار گذاشتن دمشق بررسی خواهد شد.
 
در کنفرانس گفت‌وگوی ملی سوریه که ماه ژانویه در سوچی برگزار شد، درباره تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه توافق و قرار شد این کمیته پیش از پایان ۲۰۱۸ با نمایندگانی از دولت سوریه، مخالفان و جامعه مدنی تشکیل شود.
 
همچنین نماینده ویژه‌ آمریکا در امور سوریه گفت، درگیری هفته گذشته توسط تروریست‌های ادلب با استفاده احتمالی از سلاح شیمیایی صورت گرفته و روسیه هم حمله متقابل انجام داده است،‌ واشنگتن نمی‌تواند در خصوص استفاده از تسلیحات شیمیایی در این درگیری اطمینان حاصل کند و تلاش دارد در سریع‌ترین زمان ممکن اطلاعات بیشتری در این باره به دست آورد.
 
پیشتر فرمانده پلیس حلب اعلام کرده بود، گروه‌های تروریستی روز شنبه مناطق مختلف حلب را با موشک‌های حامل گازهای سمی مورد هدف قرار دادند. استاندار این شهر هم اعلام کرد، در اثر این حملات ۴۱ تن مصدوم شدند و این حملات تروریستی بار دیگر نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی گازهای سمی در اختیار دارند.
 
جفری همچنین اظهار کرد: درباره ادلب ما همچنان تصور می‌کنیم وجود منطقه کاهش تنش در آنجا اتفاق خوبی است معتقدیم کاهش تنش برقرار است و تمام مباحثات ما با ترکیه و روسیه دال بر این امر است.
 
وی درباره اظهارات سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه مبنی بر اینکه گام‌های آمریکا در شرق فرات بسیار خطرناک است آن را رد کرد و افزود: آمریکا همچنان مصمم به بیرون راندن داعش از این منطقه است و تلاش خود را با دوستان و هم‌پیمانانش انجام می‌دهد.
 
جفری درباره نتایج دیدارهای "گروه کوچک" درباره سوریه (شامل آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، اردن، آلمان مصر و عربستان) که روز دوشنبه در واشنگتن برگزار شد تصریح کرد: آمریکا بعد از گزارش دی‌میستورا به شورای امنیت درباره اینکه آیا روند سیاسی در سوریه جریان دارد یا نه نظر خود را می‌دهد.
 
نماینده آمریکا در امور سوریه همچنین مدعی شد، صادرات نفت روسیه و ایران به سوریه از طریق دریا بعد از اعمال تحریم‌های جدید آمریکا کاهش یافته است.


کد مطلب: 184471

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/184471/واشنگتن-پایان-روند-آستانه-درباره-سوریه-ضرب-الاجل-تعیین

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com