کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

معاون میراث فرهنگی کشور خبر داد

بازگشت الواح هخامنشی منتظر مجوز اوفک ماند

مهر , 16 مهر 1397 ساعت 13:06

حزب الله :
معاون میراث فرهنگی کشور گفت: بازگشت الواح هخامنشی به ایران منوط به مجوز دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا(اوفک) ، بسته‌بندی و بیمه آنهاست.


 
به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی کشور در جمع خبرنگاران درباره سرنوشت الواح هخامنشی بیان کرد: به رغم انجام کارهای اولیه برای استرداد الواح هخامنشی اما باید منتظر جواب دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا یا همان اوفک باشیم تا مجوز برگشت الواح را صادر کند.
 
وی ادامه داد: مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو نیز بهانه‌هایی مانند بسته‌بندی آثار را مطرح کرده است ما هم تاکیدکرده ایم که باید همه الواح باید همزمان به ایران برگردند. اکنون حدود دو تا سه هزار لوح بسته‌بندی شده است اما براساس تخمین ما ۱۲ هزار لوح سالم و تعداد زیادی از قطعات شکسته است  با این وجود همه آنها شماره گذاری شده است ولی باید در یک محموله به ایران برگردانده شوند.
 
طالبیان بیان کرد: به محض صدور مجوز توسط اوفک، تعدادی از کارشناسان را از ایران به آمریکا می فرستیم تا بسته‌بندی و تحویل‌ الواح را انجام دهند. هر چند بسته‌بندی کامل آثار و تحویل آنها به موزه ملی ایران جزو مسئولیت‌های موسسه شرق شناسی آمریکاست، ولی با توجه به شرایط موجود و بیمه و غیره،‌ ترجیح می‌دهیم به محض آنکه مجوز از گمرک آمریکا صادر شد، الواح هخامنشی را به ایران بازگردانیم.
 
وی درباره بیمه الواح هم گفت: بیمه‌های آمریکا این الواح را در بازگشت به ایران بیمه نمی‌کنند. با این وجود همان‌طور که توانستیم راهکاری برای بازگشت سردیس سرباز هخامنشی به ایران پیدا کنیم، بلاخره برای برگشت سریعتر الواح ، هم راهی هست و ما آن را اعلام کرده ایم.


کد مطلب: 180023

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/180023/بازگشت-الواح-هخامنشی-منتظر-مجوز-اوفک-ماند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com