کد QR مطلبدریافت صفحه با کد QR

بازار روزها به جیبِ هیچ کس نه نمی‌گویند!

پایگاه خبری مدیریت شهری کرج , 24 تير 1397 ساعت 10:07

حزب الله :
بازار روزها به دنبال توسعه شهرنشینی و افزایش جمعیت با هدف پاسخگویی به نیازهای عموم مردم برای تامین برخی اقلام اساسی و کالاهای مصرفی درگوشه و کنار شهرها ایجاد شده‌اند. شاید تنوع و کیفیت محصولات عرضه شده در این بازارها به پای مغازه‌های شیک و رنگارنگ شهر نرسد ولی باز جای شکرش باقی است که امکان خرید ارزان و متناسب با جیب عموم مردم در این مراکز فراهم است و هیچ کس دست خالی از آنها خارج نمی‌شود.


 به گزارش شبکه خبری تحلیلی حزب الله ،مشتریان این بازارها اغلب اقشار متوسط به پایین جامعه و خانواده‌های عیالواری هستند که به جای خرید یک کیلو گیلاس درجه یک هسته جدای کیلویی 30 هزار تومان ترجیح می‌دهند دو کیلو گیلاس 15 هزار تومانی بخرند تا یخچالشان چند روز بیشتر میوه داشته باشد.
 
به طور حتم کسانی‌که درآمدشان به قدری است که حتی  زحمت خرید رفتن را به خود نمی‌دهند و با یک تلفن خریدهای روزانه خود را تحویل می‌گیرند، سروکاری با این بازارها ندارند. بدون شک وجود بازارها برای کسانی‌که برای قِران به قِران حقوق بخور و نمیر خود برنامه ریزی می‌کنند و اگر بخواهند سرسوزنی خوش خرجی‌کنند تا پایان ماه کم می آورند، نعمت بزرگی است.
 
شاید تنوع و کیفیت محصولات عرضه شده در این بازارها به پای مغازه‌های شیک و رنگارنگ شهر نرسد ولی باز جای شکرش باقی است که امکان خرید ارزان و متناسب با جیب عموم مردم در این مراکز فراهم است و هیچ کس دست خالی از آنها خارج نمی‌شود.
 
 
چند بازار روز در کرج فعالیت دارد؟
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌کرج با اشاره به تعداد بازار روزهای فعال‌کرج اظهار می‌کند: در حال حاضر 18 بازار روز در کرج و فردیس به شهروندان خدمات رسانی می‌کنند.
 
عباس وحیدی می‌گوید: علی رغم شهرستان شدن فردیس، بازار روزهای آن هنوز زیر نظر سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده‌های کشاورزی شهرداری‌کرج فعالیت دارند و اداره آنها مستقل نشده است.
 
وی به وضعیت پراکندگی بازار روزهای‌کرج اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: متاسفانه در پراکندگی بازار روزها تعادل رعایت نشده به طوری‌که 9  مورد از این بازار روزها در شهرستان فردیس که قبلا دو منطقه از کرج را تشکیل می‌داده راه اندازی شده و مابقی نیز در 10 منطقه دیگر کرج  احداث  شده است.
 
 
عدم تعادل در پراگندگی بازار روزها
وی با اشاره به برخی دلایل این پراکندگی ناموزون توضیح می‌دهد: مکان یابی نامناسب و گران بودن زمین در  کرج تنها بخشی از دلایل این پراکندگی نامتناسب است.
 
وی ابراز می‌کند: به دلیل اینکه شهرداری‌کرج زمین مناسبی برای ساخت بازار روزها نداشته، تعدادی از این بازار روزها که اکثرا در فردیس هستند با مشارکت بخش خصوصی ساخته شده اند. به این شکل که بخش خصوصی زمین را تامین کرده و ساخت و بهره برداری آنها به عهده شهرداری بوده و همین باعث شده تمرکز بازار روزها در فردیس باشد.
 
وحیدی در پاسخ به این سوال که با این وضعیت آیا در آینده نزدیک به تعداد بازار روزهای کرج اضافه می‌شود، می‌گوید: ساخت بازار روز پروسه پیچیده‌ای است و مکان یابی، خرید زمین، تامین هزینه‌های ساخت و ... به اعتبار زیادی نیاز دارد. با توجه به وضعیت موجود شهرداری اگر وعده ساخت بازار روزهای جدید را به مردم بدهیم از  عهده عمل به آن برنیامده و بدقول خواهیم شد به همین دلیل صادقانه باید بگویم فعلا امکان اضافه‌کردن بازار روز جدیدی نداریم. 
 
 
کدام مناطق کرج بازار روز ندارند؟
این مسئول اضافه می‌کند: در حال حاضر به جز مناطق 4، 7 و 11 در سایر مناطق کرج بازار روز فعال وجود دارد و مردم می‌توانند برای خرید مایحتاج خود به آنها مراجعه‌کنند.
 
وحیدی در ادامه با بیان اینکه بازار روز میخک در عظیمیه در شرف بهره برداری مجدد است، توضیح می‌دهد: این بازار روز برای مدتی غیر فعال شده بود ولی با اقدامات صورت‌گرفته آماده خدمات رسانی به مردم شده و به زودی به بهره برداری مجدد می‌رسد.
 
وی در بخش دیگری از صحبت‌های خود به چگونگی نرخ گذاری در بازار روزهای‌کرج اشاره‌کرده و می‌گوید: برای نرخ گذاری اقلام مختلف از جمله میوه و تره بار یک شورای نرخ گذاری وجود دارد که هر هفته نرخ اقلام مصرفی مختلف را به بازار روزها ابلاغ می‌کند.
 
وی اظهار می‌کند: غرفه داران موظف هستند بر اساس این نرخ نامه اقلام را قیمت‌گذاری و به فروش برسانند. بدون شک نرخ تعیین شده اقلام مختلف تفاوت محسوسی با نرخ مغازه‌ها دارد و خرید از بازار روزها برای خانواده‌ها صرفه اقتصادی قبل قبولی دارد.
 
 
فاکتورهای نرخ‌گذاری اقلام در بازار روزها
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های کشاورزی شهرداری کرج ابراز می‌کند: در نرخ گذاری اقلام فاکتورهای مختلفی چون وضعیت عرضه و تقاضا،کیفیت و درجه محصولات و توان اقتصادی مردم منطقه تاثیر دارد.
 
وی با بیان اینکه فروش اقلام توسط غرفه داران باید مطابق به نرخ نامه ابلاغ شده باشد، می‌گوید: اگر غرفه داران اقلام مصرفی را بیشتر از قیمتی‌که در نرخ نامه قید شده بفروشند ، ناظران مستقر در بازار روزها با آنها برخورد می‌کنند.
 
وحیدی ادامه می‌دهد: نظارت ناظران بازار روزها تنها شامل قیمتها نیست و موارد متعددی چون مشتری مداری غرفه
 
داران، کیفیت اقلام عرضه شده و اوزان بندی را نیز در برمی‌گیرد.
 
وی اظهار می‌کند: به عنوان مثال گاه مشتری از یک میوه یک کیلو می‌خواهد ولی غرفه دار یک کیلو و نیم یا دو کیلو می‌کشد و به دستش می‌دهدکه این امر نارضایتی مشتری را در پی دارد.
 
 
لزوم آموزش مستمر غرفه داران و ناظران
این مسئول توضیح می‌دهد: باید با آموزش‌های مستمر غرفه داران را با نحوه خدمات رسانی مناسب به مشتری آشنا کنیم تا چنین اشتباهاتی کمتر پیش بیاید.
 
وی اضافه می‌کند: درکنار آموزش غرفه داران ناظران نیز به آموزشهای تخصصی نیاز دارند تا بتوانند نظارت دقیق تری بر کنترل کیفیت و درجه بندی اقلام داشته باشند.
 
وحیدی در ادامه به تلاش برای بهسازی فضای بازار روزهای‌کرج اشاره کرده و می‌گوید: هر چند تغییر فیزیکی بازار روزهایی‌که چندین سال از بهره برداری آنها گذشته کار ساده ای نیست ولی لااقل میتوان با فضای سازی بصری شرایطی را فراهم کرد که مشتری با ورود به آنها احساس خوبی داشته باشد. استفاده از المان های مناسب و  زیباسازی مسیر و ... تنها بخشی از اقداماتی است که میتوان برای بهسازی این فضاها صورت داد.
 
 
ضرورت ساماندهی وضعیت زباله‌های بازار روزها
وی همچنین به تلاش برای ساماندهی وضعیت زباله‌های این بازار روزها اشاره‌کرده و ادامه می‌دهد: زباله‌های تولیدی این بازارها که اغلب تر هستند علاوه بر اینکه به زیبایی بصری محیط آسیب می‌زنند تبعات زیست محیطی زیادی دارند. در تلاش هستیم برای ساماندهی وضعیت زباله های بازار روزهای کرج طی یک تفاهم با سازمان پسماند که وظیفه اصلی جمع آوری این زباله ها را به عهده دارد به طرح و  مدل مناسبی برسیم و آن را اجرایی کنیم.
 
رییس سازمان ساماندهی مشاغل شهری و فرآورده های‌کشاورزی شهرداری کرج در بخش پایانی صحبت های خود به اولویت برنامه های خود اشاره کرده و می گوید: ایجاد بانک اطلاعاتی مدون و اصولی از بازار روزها، تعداد غرفه ها و غرفه داران و ... اولویت برنامه های من برای ساماندهی به وضعیت بازار روزهای کرج است چون بدون این بانک اطلاعاتی برنامه ریزی‌ها و هدف‌گذاری ها به طور دقیق محقق نخواهد شد.


کد مطلب: 173183

آدرس مطلب :
https://www.hezbollahnews.com/news/173183/بازار-روزها-جیب-هیچ-کس-نه-نمی-گویند

حزب الله نیوز
  https://www.hezbollahnews.com